דף הבית>שיעורים
img

הפנים הכפולות של הרוע

      בשני מקומות בתורה מתוארת מלחמת עמלק, אך שני התיאורים שונים בתכלית זה מזה. בספר שמות בסופה של פרשת בשלח: וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם (שמות י"ז, ח). עמלק בא ...

אני ואתה נשנה את העולם

      בשנים שאינן מעוברות, פרשת תצוה צמודה לפורים, או שבוע קודם לכן. פרשנים רבים שמו לבם לעובדה שהציוויים למשה רבנו מגיעים בלשון משונה בתחילת פרשה זו, וכן פעם אחת בראש פרשת ...

אני כאן ועכשיו

      פורים הוא חג של בלאגן ויציאה מהסדר. הדבר מתבטא גם במאפיין הלכתי שלו – בניגוד לשאר החגים, הוא תלוי מקום: בני הכרכים המוקפות חומה חוגגים אותו בט"ו באדר ושאר העולם ...

חכם ושמו פורים

       רבי יעקב עמדין ובני זמנו על נס וטבע בחג פורים אחד באמצע המאה הי"ח, ישב אחד מגדולי חכמינו בחדרו בתמיהה. כדרכו, הוא עסק בעיון הלכה, ובהגיעו לסימן ריח בשו"ע הפוסק ...

למען תספרו לדור אחרון

      פתיחה: עבור קוראי שורות אלו, חג הפורים הוא מובן מאליו, הרי אנחנו חוגגים אותו מאות רבות בשנים. אולם לא זאת הייתה התמונה שעמדה בפני חכמים עת התלבטו אם לקבוע את ...

עם מדושני עונג

      א. ר' משה אלשקר (המהר"ם), פוסק חשוב בן המאה ה-16, ממגורשי ספרד, נשאל מקהילה אחת על האפשרות "לעשות את יום אחד עשר יום לחדש טבת כיום פורים לכל דבריו כדי לפרסם ...

החיפוש אחר אבן השתיה

בס"ד, שבט תשע"ז     א. נחל אכזב אדם חי בכמה וכמה עולמות, בביתו, מקום עבודתו, בקהילה, בעם וביקום. גם תודעתו מצויה, ויותר בעולם החדש, בין עולמות וזהויות, מפלגות, דתות, אידיאולוגיות ותרבויות. ובעולם שהוא ...

מסע בין דתות

  יומן מסע ע"פ המדרש, שבעת ימי הסוכות הם בעלי אופי אוניברסאלי, שבעים הפרים כנגד שבעים אומות העולם. כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים. אולם היום השמיני, ביום העצרת, הוא יום של ...

אורי וישעי

  האם ראש השנה הוא יום של תשובה?   את הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים כינו חכמנו "עשרת ימי תשובה" (ירושלמי ראש השנה פ"א ה"ג). לכאורה יש לתמוה על הכללת ראש השנה ...

תיקון המידות כשער לנבואה

      עבודת תיקון המידות בשיח הדתי נמצאת לרוב כחלק מה"דרך ארץ" שבאדם. המידות הם הקומה הבסיסית שעליהם ניתן "להניח" את התורה וחוכמתה. נכון שרבים מעוסקי תיקון המידות נעזרים בספרו של הרמח"ל ...

כיצד נשנה את המפגש עם הקב"ה?

      פרשת שופטים נפתחת בציווי על הקמת מערכת משפט ושיטור ושעליה להיות ישרה ונקיית כפים ויותר מכך: צדק צדק תרדוף. מכאן כמובן אנחנו למדים על החשיבות הראשונה-במעלה שהתורה מקנה למשפט, לצדק, ...

על העיוורון – מדיניות הלכתית בסוגיית הלהטבי"ם ובכלל

  בס"ד   המשל ההודי המפורסם על הפיל וחמשת העיוורים הממששים ומתארים את הפיל בצורות שונות מנסה ללמד כי כל דבר ביקום אפשר לבחון בפנים שונות, וככל שנקודות המבט יהיו מעמיקות ומגוונות יותר, ...

קב"ה ושכינתיה

  בס"ד   [מדרש הנעלם מדרש איכה]:   שלחו להו בני בבל לבני ארעא קדישא, לן יאות למבכי, לן יאות למעבד הספדא על חורבן בית אלהנא, על דאתבדרנא ביני עממיא, ואית לן למיפתח הספידא, ולפרשא ...

הנבואה העתידית

      בפרשת בהעלותך נקרא על ההפרטה הרוחנית-נבואית בעם ישראל. ריכוזיות הנבואה מתפרטת ממשה רבנו לשבעים זקנים אשר ינהיגו עמו את העם. תהליך האצלת הנבואה מבוקר מאד והוא נעשה בטקס רשמי בנוכחות ...

לפרשת נשא ושבועות

בס"ד     פרשת הסוטה מעמידה בפנינו מודל מופלא של תיקון עולם תורני. אזלת היד של המשפט האנושי לתת מענה למצב מורכב ונפוץ מאוד של חשדות מבוססים שחושד בעל באשתו, מטופלת בפרשת נשא ...

תמונת העולם המספרית

בס"ד   לפרשת במדבר   לכל אחד מאיתנו יש דרך אחרת לתפוש את העולם. יש אנשים שמסתובבים בעולם ורואים הכל דרך ערך כלכלי, יש כאלה הרואים רק חוקים ותקנות, אחרים העולם נראה להם דרך ...

בשנת היובל הזו

בס"ד     ענין שמיטה והר סיני   מפני מה בחרה התורה לציין דווקא את פרשת השמיטה והיובל כמצוות שניתנו בהר סיני? וכי לא כל התורה ניתנה בהר סיני? הסברם של חז"ל כי מצוות אלו ...

במקור שלי אני טוב גמור, אבא

  דרשה לפורים   'במקור שלי אני טוב גמור, אבא, ושם אני מאמין בעצמי' (אביתר בנאי)   מערכה א: הדור קיבלוה – מהות או סעיף מוסרי   בסופה של המגילה, בסופו של הסיפור, נאמר 'קיימו וקבלו היהודים' ...

עולם הפוך ראיתי

      לכל חג יש עניין אחד ומיוחד. יום דין, יום כפרה, ימי שמחה, ימי חירות, ימי תורה, ימי אור, ופורים הוא ימי מאבק. מכל הימים האחרים דומני כי דווקא המאבק מאפיין ...

בין פורים לפסח

      המשנה האחרונה במסכת מגילה מסתיימת במילים הבאות: "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל, מצותן שיהו קורין כל אחד ואחד בזמנו". דהיינו חלק בלתי נפרד מחגיגת כל חג בזמנו ...

חצר המלך הפנימית

      אחד המוטיבים המרכזיים במגילה הוא ה'דת'. הדת היא החוק. החוק של המלך הוא בלתי הפיך. אשר נחתם בטבעת המלך אין להשיב. פרס מכוננת אזרחות טובה. אנשים שלא עוברים על החוק ...

פורים בחסידות ובקבלה

      סיפור מעשה נס פורים, מסתיים בתיאור תיעוד המאורעות והנצחתם - "וַתִּכְתֹּב אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַת אֲבִיחַיִל וּמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי אֶת כָּל תֹּקֶף לְקַיֵּם אֵת אִגֶּרֶת הַפּוּרִים הַזֹּאת הַשֵּׁנִית. וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל כָּל ...

על עצמאיות ונפרדות, ניכור והתקשרות - שבת זכור

      השבת נקרא את 'פרשת זכור' בה אנו מצווים על מחיית זכרו של עמלק. באופן פרדוכסלי אנו מצווים לא לשכוח שאנו צריכים למחות את שמו של עמלק – "תמחה את זכר ...

על ארבע הפרשיות

    כידוע, בארבע משבתות חודש אדר מוציאים שני ספרי תורה ובספר הנוסף קוראים בעליית המפטיר, את הפרשיות: שקלים, זכור, פרה, החודש. ליתר דיוק ארבע פרשיות אלו נקראות במהלך חודש אדר רק ...

ניתן לחפש לפי רב, קטגוריה או נושא השיעור

«התחלהקודם12345678910הבאסיום»